Vastuullisuus on yhdistelmä tekoja ja viestintää
Onnistuneen vastuullisuusviestinnän askelmerkkejä
Vastuullisuus on yhdistelmä tekoja ja viestintää. Viestinnän roolia vastuullisuudessa ei kannata väheksyä, sillä ilman hyvää viestintää monet vastuullisuuden mahdollistamat hyödyt voivat jäädä saamatta.
Mitkä sitten ovat onnistuneen vastuullisuusviestinnän askelmerkit?
Tunnista tärkeimmät sidosryhmät
Viestinnässä ensimmäinen kysymys on, kenelle viestitään. Eri sidosryhmät voivat olla kiinnostuneita eri vastuullisuuden teemoista, joten pysähdy hetkeksi miettimään, kenelle viestisi on suunnattu?
Millaista viestintää asiakkaat odottavat, entä mahdolliset työnhakijat, tai oletko kenties keskusteluissa sijoittajan kanssa? Kun olet asettunut kuulijan asemaan, viestisi menee todennäköisemmin perille.
Kerro vastuullisuudesta rehellisesti ja läpinäkyvästi pitkin matkaa
Vastuullisuustyössä on hyvä säilyttää tietty nöyryys, kun vastuullisuudessa ei voi kukaan olla valmis ja täydellinen. Niinpä ei kannatakaan viestinnän kanssa odottaa tuota valmistumisen hetkeä.
Vastuullisuudesta viestimiseen kuuluu se, että kerrotaan rehellisesti ja läpinäkyvästi mitä on tehty, missä ollaan vielä matkalla ja millaisia haasteita yritys on kohdannut. Viherpesua välttäen ja toki liikesalaisuuksista kiinni pitäen.
Muista viestinnän kaksisuuntaisuus
Eräs tuttu toimittaja valaisi kerran tiedottamisen ja viestinnän eroa. Siinä missä tiedottaminen on yksisuuntaista, viestintä on aina kaksisuuntaista. Tämä onkin hyvä pitää mielessä vastuullisuusviestinnän osalta.
Eli kuullaan matkan varrella myös sidosryhmiä ja heidän odotuksiaan. Sieltä voi tulla myös oivia ideoita siihen, mikä sidosryhmiä kiinnostaa.
Vastuullisuusviestintää ei pidä tehdä umpiossa, vaan ajatella se enemmänkin keskusteluna yrityksellesi tärkeiden sidosryhmien kanssa.
Anne Vanhala
yritysvastuun asiantuntija
Bonfide Oy