Verkko-opinnot – mikä ihana mahdollisuus!
Suora ja konkreettinen hyöty yritysneuvontatyöhön
Sain helmikuussa ajatuksen, että olisi aivan mahtavaa saada todistus yritysneuvontaosaamisesta – tai ainakin testata, että onko minun osaamiseni riittävä.
Pieni varsinaissuomalainen heräili sisälläni – ei sitä passaa heti hehkuttaa, että jotain osaisin. Olen opiskellut aiemmin historiaa, painopinnanvalmistusta ja sisustusalaa eli humanisti päätyi yrityspalveluihin. Minua kiinnostaa valtavasti uuden oppiminen sekä tiedonhaku ja löysinkin itseni googlaamasta “Yritysneuvojan erikoisammattitutkinto”.
Tarjontaa oli oppisopimuskoulutuksena, monimuoto-opintoina ja jopa verkko-opintoinakin, mutta se mikä erotti Suomen Yrittäjäopiston muista, oli yritysneuvojakoulutuksen verkko-opintojen “aikatauluttomuus”.
Ei ennalta määrättyä etenemistahtia, ei kuukausittaisia (ryhmä)tapaamisia tms. vaan tutkinnon voi suorittaa yksin, itsenäisesti, oman aikataulun mukaan. Ei ryhmätöitä, mielivaltainen etenemisjärjestys tai vaikka ihan jokaista kurssia yhtä aikaa rääpien. Niin minun juttu!
Hallittu kaaos
Kirjoitin sähköpostiviestin Maija Peuhkuriselle ja pari päivää myöhemmin huomasin olevani opiskelijana Suomen Yrittäjäopistolla. Varattiin Teams-palaveriaika HOKS:in tekemiseen. Maija esitteli minulle alustan, sivuston, materiaalit, tutkintorakenteet, pakolliset ja valinnaiset tutkinnon osat.
Keskustelussa vilisivät projektit, raportit, dokumentit, kurssitehtävät, analyysit, toimintasuunnitelmat, viestintäsuunnitelmat, kehittämisprojekti… Ja täytyy myöntää, että vähän oli pöllämystynyt olo palaverin päätyttyä. Kaikki tutkinnon valmistavan koulutuksen materiaalit, tutkinnon kriteerit, Wilmat ja Pinjat kerralla syliin.
Maija ei kuitenkaan lopettanut palaveriamme sanoihin “Pärjäile!”. Eli kyllä tutkinnon suorittamiseen oli koko ajan tarjolla opettajien tuki.
Oppimisen flow
Olen mielestäni hyvä hahmottamaan kokonaisuuksia ja sietämään kaaosta. Innostuneen sekaisena iskin kynteni kiinni materiaalikaaokseen ja huomasin olevani suoranaisessa flow-tilassa.
Alkukevään pimeät illat ja viikonloput kuluivat luurit päässä materiaaleja opiskellen ja raportteja kirjoitellen. Mies ja tytär saivat minulta lyhyitä ynähdyksiä vastaukseksi kysymyksiinsä tai vaihtoehtoisesti paatoksellisia selostuksia minun ahaa-elämyksistä, joita koin opiskeluni lomassa.
Sain kolmessa kuukaudessa suoritettua valmistavan koulutuksen kurssitehtävät sekä palautettua tutkintoon vaaditun aineiston päivätyön ohessa.
Mikä sitten innosti minua opinnoissani?
Suora ja konkreettinen hyöty yritysneuvojatyöhöni. Sain työhöni enemmän selkärankaa kehittämisprojektini myötä.
Monta ilmassa leijuvaa ideaa konkretisoitui – loin mm. seurattavia mittareita, jotka motivoivat ja auttoivat suuntaamaan ja resurssoimaan työpanostani oikeaan suuntaan. Jouduin myös haastamaan ajatusmaailmaani koskien mm. brändäämistä ja siten sain uutta näkökulmaa työhöni.
Opintoihin kuului myös DISC-analyysi ja vaikkei se ole mikään koko totuus ihmisestä, se auttoi ymmärtämään omaa työnteonmallia ja suhtautumaan ymmärtäväisesti vastakkaisen tyypin malleihin ja toisaalta se kirkasti ajatustani erilaisten tyyppien vahvuuksien hyödyntämiseen.
Opiskelukokemus oli kertakaikkisen positiivinen! Sain varmuutta ja välineitä työn tekemiseen ja rohkeutta hypätä mukavuusalueen ulkopuolelle.
Verkko-opinnot joustavat
Toivon, että tutkinnon suorittaminen täysin omatahtisina verkko-opintoina olisi jatkossakin mahdollista. Erilaiset tutkinnonsuorittamisen mahdollisuudet ovat rikkaus ja näen että tälläkin on vankka kannattajakunta. Elämäntilanteet vaihtuvat ja omatahtiset verkko-opinnot antavat joustoa.
Minulle sopi tällainen pikamatkan tahti, mutta tutkinnon suorittamiseen oli kyllä varattu puolitoista vuotta aikaa.
Marja-Leena Hämäläinen
marja-leena.hamalainen(a)kaarina.fi
Kirjoittaja toimi blogin kirjoittamisen aikana yritysasiamiehenä ja työllisyyskoordinaattorina Kaarinan Kehitys Oy:ssä.