Kyläkaupat ovat maaseudun helmiä
Talven pahimpien pakkaspäivien koettelemukset ovat jälleen taaksejäänyttä elämää. Kevät tuo monin tavoin uutta virtaa elämäämme. Kevät on myös kyläkauppojen tulevaisuuden kannalta tärkeä ajanjakso, sillä kauppiaat voivat pian taas hakea kyläkauppatukea, joka otettiin käyttöön Suomessa vuonna 2020 kyläkauppojen yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi.
Kyläkauppa 2.0 -hankkeessa odotellaan haun avautumista ja tiedotamme kauppiaita välittömästi, kun haku huhti-toukokuun vaihteessa avautuu. Tuella on suuri merkitys pienelle kaupalle ja toiminnan jatkumiselle.
Olen kyläkauppakierroksillani ympäri Suomen tavannut kauppiaita, myymäläpäälliköitä, työntekijöitä ja asiakkaita. Joukossa on mahtavia persoonia ja kyläkauppakulttuurin arvostajia.
Olen havainnut, että kyläkauppa on todella muutakin kuin päivittäisen ruoan ja muiden tarpeellisten tuotteiden ostospaikka. Se on kylien yhteisöllisyyden keskipiste, jossa jaetaan kuulumiset, elämän ilot ja surut.
Maaseudulla välimatkat naapureihin ovat usein pitkiä, joten yhteisöllisyys ja kohtaamiset kauppakäynneillä ovat asukkaille merkityksellisiä ja korvaamattomia.
– Olen havainnut, että kyläkauppa on todella muutakin kuin päivittäisen ruoan ja muiden tarpeellisten tuotteiden ostospaikka. Se on kylien yhteisöllisyyden keskipiste, jossa jaetaan kuulumiset, elämän ilot ja surut.Vesa Hilden
Kyläkaupoilla on tärkeä rooli vähittäiskaupan yksikköinä. Se, että kyläkaupoista on tullut monipalvelupisteitä, on edesauttanut osaltaan monen kaupan liiketoimintaa ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakkailla on mahdollisuus hyödyntää ruokaostosten lomassa muitakin kaupan lisäpalveluita kuten posti- ja pakettipalvelua, Veikkausta, Alkon noutopistettä tai lääkkeiden jakelupalvelua.
Asialla on toki myös toinen puoli. Mitä enemmän erilaisia lisäpalveluita kauppa tarjoaa sitä enemmän monipalvelupisteen sujuva hoitaminen vaatii henkilöresursseja, mikä taas luo kustannuspaineita kaupalle.
Monesti unohtuu se, että kauppa on maaseudulla merkittävä työllistäjä, joka tarjoaa niin työpaikkoja kuin mahdollisuuden yrittäjyyteen. Kaupoista moni on pitkäaikaisia perheyrityksiä, jotka työllistävät paikkakunnan ihmisiä ja antavat siten heille mahdollisuuden elää ja asua maaseudulla.
Kyläkaupat suhtautuvat myös positiivisesti paikallisiin pientuottajiin. Tuottajilla on mahdollisuus saada omia tuotteita myyntiin kaupan valikoimiin. Kaupoista voi löytää muun muassa perinteisiä herkkuja ja käsityötuotteita.
Valmistautuminen tulevaan kesään on monissa kyläkaupoissa aloitettu hyvissä ajoin ja onnistuneet kesämyynnit ovat jokaisen kauppiaan tähtäimessä ja toiveissa.
Kesä on monille kyläkauppiaille parasta sesonkiaikaa, jolloin kaupan ovi käy tiuhaan, kun mökkiläiset ja matkailijat saapuvat paikkakunnalle.
Kyläläisten ympärivuotisen asioinnin lisäksi, on meidän tavallisten kuluttajien hyvä muistaa maaseudulla liikkuessamme käyttää kyläkauppojen palveluja niiden säilymiseksi paikkakunnalla.
Kesän myötä reissaaminen kotimaassa vilkastuu. Haastankin meidät kaikki poikkeamaan ostoksilla kyläkaupassa jossain päin Suomea.
Samalla tuemme kylien elinvoimaisuutta ja lisäämme mahdollisuuksia löytää kiinnostuneita jatkajia kyläkaupoille. Tällä hetkellä Suomen maaseutualueilla toimii noin 170 kyläkauppaa.
– Kesän myötä reissaaminen kotimaassa vilkastuu. Haastankin meidät kaikki poikkeamaan ostoksilla kyläkaupassa jossain päin Suomea.Vesa Hilden
Spottaa kartalta kyläkauppa ja poikkea ostoksille!
Valtakunnallinen Kyläkauppa 2.0 -hanke päättyy 30.4. Hanketta on rahoittanut EU:n maaseuturahasto. Lämmin kiitos kyläkauppiaille ja myymälävastaaville, yhteistyökumppaneille sekä rahoittajalle.