Kannattaisiko minun perustaa oma kauppapaikka-alusta verkkoon?
Alustatalous on muuttanut kuvaa yrittäjyydestä.
Alustatalouden jättimäiset kauppapaikat, kuten Airbnb, Uber, Etsy ja Wolt, mahdollistavat käyttäjilleen yrittäjämäisen toiminnan, jota kutsutaan toisinaan mikroyrittäjyydeksi.
Moni pienyrittäjä miettii tällä hetkellä suhdettaan alustatalouteen. Kannattaisiko minun perustaa oma verkkokauppa Etsyyn ja myydä tuotteitani siellä? Tai lähteä majoitusbisnekseen Airbnb:n kautta?
Tai kenties voisin tarjota osaamistani muille toimimalla freelancerina Upworkissa? Ravintolayrittäjän näkökulmasta Woltin tai Foodoran alustoilla toimiminen on usein jo lähes pakon sanelemaa.
Harvempi pienyrittäjä tulee ajatelleeksi, että vaihtoehto olemassa olevan alustan käyttämiselle voi olla oman alustan perustaminen.
Oman kauppapaikka-alustan perustamiskustannukset ovat matalat, ja alkuun pääsee ilman koodausosaamista.
Alustayrityksen perustamiskustannukset ovat matalat
Monelle on saattanut syntyä käsitys, että alustayrityksen perustaminen vaatii suurta alkupääomaa. Isot alustayritykset työllistävät satoja tai jopa tuhansia koodareita ja ovat usein nostaneet merkittäviä rahoituskierroksia pääomasijoittajilta.
Kannattava alustayrittäjyys on kuitenkin mahdollista myös pienyrittäjälle, ja nykyään kauppapaikkoja voi perustaa ilman koodausosaamista. Oma yritykseni Sharetribe kehittää teknologiaa, jolla kuka tahansa voi perustaa oman kauppapaikan ilman teknologiaosaamista.
Yrityksemme teknologiaa hyödyntää jo yli 1200 alustaa, jotka toimivat 70 maassa ympäri maailman. Suomessa Sharetriben teknologiaa hyödyntävät esimerkiksi käytettyjen hääpukujen ja -tarvikkeiden kauppapaikka Häätori, freelancereita hieman Upworkin tapaan välittävä Freedomly sekä vaatteiden vertaisvuokraukseen keskittyvä Robes Rental. Esimerkiksi Häätorin perusti alun perin yksityishenkilö, joka halusi hankkia lisätuloja vanhempainvapaansa aikana. Nyt alustalla on kymmeniä tuhansia käyttäjiä ympäri maan.
Alustayritys ei myöskään tarvitse omaa inventaariota, koska käyttäjät tuovat omat tavaransa tai palvelunsa alustalle. Olen nähnyt tapauksia, jossa aloitteleva yrittäjä on saanut yritysidean ja julkaissut toimivan kauppapaikan käyttäjille vielä samana päivänä.
Oikea fokus auttaa alkuun
Alustayrityksiin liittyy myös haasteita. Alustoilla on tyypillisesti kaksi puolta – kutsutaan näitä tässä “ostajiksi” ja “myyjiksi”. Alustayrittäjän on löydettävä oikea strategia käyttäjäpohjan rakentamiseksi niin, että myyjät löytävät alustan kautta riittävästi asiakkaita ja ostajille on tarjolla riittävästi kiinnostavia myyjiä.
Oikean fokuksen löytäminen helpottaa käyttäjäpohjan muodostamista, ja yleensä alustayrityksen ensimmäinen kohderyhmä kannattaa pitää rajattuna.
Tämä helpottaa markkinointia ja auttaa tasapainottamaan käyttäjäkuntaa niin, että ostajat ja myyjät löytävät toisensa. Tämän vuoksi esimerkiksi “SUP-lautojen vertaisvuokrausalusta SUP-harrastajille” menestyy todennäköisesti paremmin kuin alusta, jossa voi vuokrata mitä tahansa keneltä tahansa.
Samalla on punnittava, onko markkina riittävän suuri. Alustayrityksen liikentoimintamalli perustuu siihen, että alusta veloittaa esimerkiksi 10–20 % jokaisesta tehdystä kaupasta. Jos alustalla tehdyn kaupan arvo on keskimäärin 50 euroa ja alusta velottaa siitä 10 %, tämä tarkoittaa sitä, että 10 000 euron kuukausittainen laskutus vaatii 2 000 tehtyä kauppaa.
Jos aloitusmarkkina ei ole tarpeeksi suuri, voi silti olla mielekästä aloittaa pienessä mittakaavassa ja laajentaa, kun alustan toiminta on lähtenyt vauhtiin.
Alustayrittäjyys vaatii kärsivällisyyttä
Alustayrityksen saaminen kannattavaksi ei käy hetkessä. Vaikka alkuinvestointi olisikin tuotekehityksen osalta matala, omaa aikaa joutuu usein investoimaan melko pitkään ennen kuin toiminta kääntyy kannattavaksi.
Olen nähnyt tapauksia, joissa alustayritys onnistuu pääsemään voitolliseksi kuudessa kuukaudessa perustamisestaan, mutta nämä ovat harvinaisia poikkeuksia: on syytä varautua siihen, että kannattavuutta ei saavuteta vielä ensimmäisen vuoden aikana.
Luonnollisesti alustayrityksiin, kuten muihinkin uusiin yrityksiin, liittyy aina riski siitä, että idea ei kannakaan.
Toimintaa kannattaakin testata alkuvaiheessa mahdollisimman kevyellä kustannusrakenteella ja nopeilla kokeiluilla, ennen kuin tekee päätöksen isommista investoinneista. Onneksi alustabisneksessä tämä on helppoa matalien perustamiskustannusten takia.
Onko sinulla idea kauppapaikasta, jollainen pitäisi ehdottomasti olla, mutta jota kukaan ei ole vielä perustanut? Ehkäpä sinun kannattaisi kokeilla perustaa se itse!
Tule mukaan valmennukseen ja kuule aiheesta lisää!
Tule mukaan maksuttomaan Näin perustat oman kauppapaikan verkkoon -valmennukseen
28.1.2025 klo 17-19. Saat käytännön tietoa ja vinkkejä kauppapaikan perustamisesta.
Kirjoittaja, asiantuntija
Juho Makkonen
toimitusjohtaja
Sharetribe
Näin perustat oman kauppapaikan verkkoon -valmennus järjestetään osana Digiäly käyttöön! -hanketta, jota toteuttaa Suomen Yrittäjäopisto. Hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta.