Digitaalisia työkaluja kulttuuriperintökasvatukseen Roomassa

19.6.2024

Pirita Nurmi Erasmus-vaihdossa.

Digital Tools for Cultural Heritage Education

Vietin kesäkuun ensimmäisen viikon Erasmus+-tunnelmissa Roomassa Europass-koulutusorganisaation kurssilla ”Digital Tools for Cultural Heritage Education”. Tämä oli elämäni kolmas Erasmus+-kurssi, joten tiesin ennestään Europass-organisaation luotettavaksi ja toimivaksi organisaatioksi.

Kurssin valintaan vaikuttavia muita seikkoja järjestäjän lisäksi oli hyvältä kuulostava combo digitaalisuutta sekä kulttuuria. Molempia tarvitsen työssäni kädentaitoalan kouluttajana. Kurssin pituus oli peräti kuusi päivää, joten arvelin kohteena Rooman olevan sellainen, jossa saan varmasti iltani kurssituntien jälkeen kulumaan nähtävyyksien parissa.

Kaikki alkoi reissua edeltävällä viikolla yli 39 asteen kuumeesta, joka ei ollut matkakuumetta, vaan ihan rehellistä flunssaa. Sain pakata matkatavaroihin antibiootit, hengitysteitä avaavat lääkkeet, kurkkutabletit, nenäkannun sekä lääkärin määräyksestä riittävästi purkkaa lennon ajaksi. Pelkäsin, että pää räjähtää paineen tunnusta korkealla pilvien yläpuolella, mutta matka sujuikin oikein mukavasti. Antibiootit purivat nopeasti ja parin päivän päästä jopa kadonnut ruokahalu vaihtui pizzan nälkään.

Viikko Roomassa oli työni ja kielitaitoni kannalta hyödyllinen. Opin uutta muun muassa digitaalisista sovelluksista, kulttuuriperinnöstä ja sen hyödyntämisestä opetuksessa.

Pirita Nurmi Erasmus-vaihdossa.

Majoitus lähellä opintoja

Majoituin mukavasti kaupungin keskustaan pieneen hotelliin. Kävelymatka Europassin toimipisteelle kesti noin vartin. Päivittäiset kävelymatkat olivat aurinkoisen kelin puolesta oikein mukavia, mutta paikallinen liikenne oli suomalaisen silmin kaoottista.

Vespat suhahtelivat ohi varpaanmitan päästä. Paikalliset ajoivat reippaasti autoillaan pienille sivukujille, jotka olivat täynnä turisteja. Siinä sitten autojen tööttäillessä vedin mahaa sisään ja toivoin, ettei varpaat jää alle tai sivupeili kopsahda kipeästi omaan kylkeen.

Osallistujia eri maista

Kurssilla meitä osallistujia oli yhteensä yhdeksän. Minä olin ainut ammattikoulutuksen edustaja. Muut olivat perusopetuksen väkeä. Osallistujia oli Suomesta, Saksasta sekä Puolasta. Opettajanamme toimi hyvin ammattitaitoinen Marianna Panayiotoudis. Yhteinen kielemme oli englanti.

Koulupäivät olivat mukavia. Keskustelimme kulttuurista yleensä, omien maidemme kulttuuriperinnöistä ja ihmettelimme yhdessä italialaista kulttuuria. Paljon vertailimme omien oppilaitostemme toimintatapoja sekä opetuksessa käyttämiämme sovelluksia ja ohjelmia. Marianna esitteli useita digitaalisia sovelluksia sekä nettisivuja, joita voimme hyödyntää työssämme.

Erasmus-kurssilla olleita kurssilaisia.

Aartenetsintää kaupungilla

Yhden iltapäivän suoritimme Goosechase-sovelluksella tehtyä aarteenetsintä-leikin tyyppistä tehtävää. Marianna jakoi meidät kahteen joukkueeseen ja lähetti meidät Rooman keskustaan. Sovelluksessa oli erilaisia tehtäviä, joiden suorittamisesta sai pisteitä.

Esimerkiksi meidän piti valokuvata tietty taideteos tietystä kirkosta tai tallentaa sijaintimme tietyn obeliskin edessä. Tehtävän parissa pääsimme konkreettisesti kokemaan, miten elävöittää kulttuurin opetusta ja miten pelillistäminen aktivoi. Meidän suomalais-saksalainen joukkomme ei antanut periksi, vaan suoritimme jokaisen tehtävän!

Vierailuja kulttuurikohteisiin

Kurssin ohjelmaan sisältyi myös vierailuja. Kävimme Capitoline museossa sekä Barberini museossa. Capitoline esittelee enemmän antiikin aikaa, kun taas Barberini kokoaa yhteen Barberinin suvun taideaarteita ja myös nykytaidetta.

Molemmat vierailut olivat hyvin antoisia ja keskustelimme yhdessä paljon kokemastamme. Kannattaa poiketa näissä isoissa museoissa, jos Roomaan eksytte.

Opittua kirjattiin ylös päiväkirjaan

Koko kurssin ajan kokosimme omaa henkilökohtaista päiväkirjaa Padlet-sovelluksella. Päiväkirjaan sai kirjata omia ajatuksia kurssin aikana opitusta sekä lisätä valokuvia näkemästään ja kokemastaan. Lisäksi Marianna antoi meille muutaman täsmätehtävän, jotka tuli liittää osaksi Padletia.

Meidän piti analysoida jokin itselle merkityksellinen taideteos, ottaa valokuva otsikolla ”My Corner of Rome” sekä tehdä itsearviointia omasta oppimisesta kurssin aikana. Viimeisenä yhteisenä kurssipäivänä kävimme läpi Padletit ja keskustelimme yhdessä niistä.

Roma Passilla pääsy paikkoihin

Kurssin viimeiselle päivälle saimme Roma Pass -kortit, joita meidän oli tarkoitus hyödyntää kaupunkiin tutustumiseen. Olin jo aiemmin vieraillut vapaa-ajallani useassa museossa sekä kirkoissa, muun muassa Pantheonissa. Roma Pass -korttia hyödynsin ilmaiseen vierailuun Colosseumiin, Palatinoon sekä Foro Romanoon.

Kiersin vielä lisää museoita kortin virralla. Museoitahan Roomassa riittää. Yksi ikimuistoinen vierailuni oli kapusiinimunkkien hautakryptaan. Roomassa on nähtävää niin paljon, että vaatisi varmaan kaksi vuotta asumista kaupungissa, jotta kaiken ehtisi kokea. Minulle kertyi viikon seikkailuista kilometrejä kävellen 67,4.

Kirjoittaja