Coaching-taidot kehittyivät entisestään Erasmus+ -koulutuksessa Portossa

29.1.2025

Portugalin Porton kaupunki, jossa etualalla veneitä ja taustalla mäellä kaupunki.

Ainutlaatuinen mahdollisuus kehittää ohjausosaamista

Osallistuimme kolmen kouluttajan voimin Portugalin Portossa järjestettyyn Erasmus+ -koulutukseen, jonka teemana oli Coaching Skills for Teachers.

Koulutus oli ainutlaatuinen mahdollisuus tarkastella ja kehittää omaa ohjausosaamistamme kansainvälisessä ympäristössä.

Kokemus antoi paljon paitsi henkilökohtaisella tasolla, myös tarjosi vertailukohtia siihen, miten ohjausta toteutetaan meillä Suomen Yrittäjäopistossa.

Sinikka Jokela, Riina Virkkunen ja Suulemi Veija Portossa Erasmus+ -vaihdossa.
Sinikka Jokela, Riina Virkkunen ja Suulemi Veija
kehittivät ohjausosaamistaan Erasmus+ -koulutuksen avulla.

Painopiste oli opettajan roolin siirtymisessä tiedon jakajasta oppimisen ohjaajaksi.

Ohjaustaidot kansainvälisessä kontekstissa

Porton koulutuksen painopiste oli opettajan roolin siirtymisessä tiedon jakajasta oppimisen ohjaajaksi.

Keskustelimme paljon siitä, kuinka coaching-taitoja, kuten kuuntelemista, voimaannuttavien kysymysten esittämistä ja opiskelijan oman ajattelun tukemista, voidaan hyödyntää oppimisen edistämisessä.

Nämä teemat tuntuivat meille luontevilta, sillä organisaatiossamme ohjaus on jo pitkään ollut keskeinen osa arkea, erityisesti aikuiskoulutuksessa.

Oma osaaminen kriittisessä tarkastelussa

Erasmus+ -koulutus tarjosi mahdollisuuden reflektoida sitä, miten pitkällä olemme ohjaustaitojen käytännön soveltamisessa.

Olemme tottuneet yksilöllisen ohjauksen suunnitteluun ja toteutukseen, ja monia asioita, joita koulutuksessa käytiin läpi, hyödynnämme jo arjessa.

Tämä antoi meille tilaisuuden tarkastella osaamistamme kriittisesti ja pohtia, miten voimme kehittää toimintaamme vielä pidemmälle.

Kurssi järjestettiin Erasmus Learning Academyssa.

Havaitsimme, kuinka suuri vaikutus kielitaidolla on ohjauksen ja tiimityön onnistumiseen.

Kielitaito ja oppimisen esteet

Koulutuksessa havaitsimme, kuinka suuri vaikutus kielitaidolla on ohjauksen ja tiimityön onnistumiseen. Osallistujien englannin kielen taito vaihteli paljon, ja tämä heijastui työskentelyyn.

Meidän kielitaitomme oli vahvaa, mikä mahdollisti aktiivisen osallistumisen ja verkostoitumisen, mutta samalla herätti ajatuksia siitä, kuinka tärkeää on tukea oppijoiden itsevarmuutta kommunikoida vieraalla kielellä.

Yksilölliset lähtökohdat ohjauksessa

Tämä kokemus korosti myös sitä, että yksilölliset lähtökohdat tulee aina huomioida ohjauksessa. Omassa työssämme painotamme opiskelijan tarpeiden ymmärtämistä ja henkilökohtaista ohjausta, mikä auttaa ehkäisemään oppimisen esteitä.

Ajattelutapa sopii erinomaisesti myös monikielisiin ja -kulttuurisiin ympäristöihin, joissa opiskelijoiden lähtökohdat voivat poiketa merkittävästi toisistaan.

Porton kansainvälisessä ympäristössä oli hyvä miettiä opiskelijoiden erilaisia lähtökohtia.

Henkilökohtainen ohjaus auttaa opiskelijoita etenemään omaan tahtiinsa ja asettamaan realistisia tavoitteita.

Vertailua…

Meillä organisaatiossa ohjausta toteutetaan monin tavoin, erityisesti verkkokoulutuksissa, joissa opiskelijan tuki on keskiössä.

Henkilökohtainen ohjaus auttaa opiskelijoita etenemään omaan tahtiinsa ja asettamaan realistisia tavoitteita. Tämä lähestymistapa resonoi vahvasti Porton koulutuksessa korostettujen coaching-periaatteiden kanssa.

…ja kehitysideoita

Portossa heräsi myös uusia ideoita siitä, miten voisimme vahvistaa coaching-taitojamme entisestään.

Esimerkiksi kysymystekniikoihin ja oppimisen esteiden tunnistamiseen liittyvät harjoitukset antoivat konkreettisia työkaluja, joita voimme hyödyntää suoraan omassa työssämme.

Lisäksi kansainvälinen ympäristö toi esiin, kuinka tärkeää on olla tietoinen erilaisista oppimis- ja ohjaustyyleistä. 

Portossa oleskelun aikana heräsi uusia ideoita
omien ohjaustaitojen kehittämiseen edelleen.

Oppiminen ei rajoitu vain luokkahuoneeseen.

Oppiminen jatkuu kaikkialla

Porton-matka vahvisti näkemystämme siitä, että oppiminen ei rajoitu vain luokkahuoneeseen.

Huomasimme jatkuvasti tarkkailevamme ympäristöä oppimisen näkökulmasta: miten kaupungin yritykset esittelevät tuotteitaan, millaisia asiakaspalvelukokemuksia saimme ja miten kestävän kehityksen teemat näkyvät paikallisessa arjessa.

Tämä heijastaa myös ohjaustyön luonnetta – se ei tapahdu vain tietyissä hetkissä, vaan on jatkuvaa havainnointia ja tilaisuuksien hyödyntämistä.

Lopuksi

Erasmus+ -koulutus oli meille paitsi oppimisen paikka, myös vahvistus siitä, että ohjauksen käytännöt organisaatiossamme ovat jo korkealla tasolla.

Samalla se antoi uusia työkaluja ja näkökulmia, joita voimme hyödyntää työssämme. Kansainvälisen kokemuksen myötä voimme jatkaa kehittämistä ja jakaa osaamistamme myös muille – niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Erasmus+ -koulutus oli meille paitsi oppimisen paikka, myös vahvistus siitä, että ohjauksen käytännöt organisaatiossamme ovat jo korkealla tasolla.

Portossa Erasmus+ -kurssi antoi uusia näkökulmia
kouluttajan työhön.

Kirjoittajat

Suomen Yrittäjäopisto on saanut EU:n Erasmus+ -rahoitusta henkilökunnan liikkuvuusjaksojen toteuttamiseen.

Euroopan Unioinin osarahoittama -logo.